طرح رجیستری

 

 رجیستری گوشی در شبکه مخابراتی به چه معناست؟

 

بر اساس قوانینی که توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به اجرا در آمده، افرادی که گوشی جدیدی خریداری می‌کنند، باید آن را در شبکه مخابراتی به ثبت برسانند تا گوشی خریداری شده بتواند با توجه به نوع سیمکارت به شبکه مخابراتی ایران متصل شود. در واقع رجیستر کردن گوشی، به عنوان یک مجوز برای دستگاه تلقی می‌شود که آیا این مدل می‌تواند به شبکه مخابراتی اتصال داشته باشد یا نه.
در صورتی که گوشی یا تبلت‌ مشمول‌تان در زمان طرح رجیستری خریداری شده باشد و نسبت به ثبت آن اقدام نکرده باشید، بعد از گذشت 30 روز استفاده، سیمکارت موجود در دستگاه دیگر شناخته نشده و نمی‌تواند به شبکه مخابراتی ایران متصل شود. این قضیه برای گوشی مسافران هم صادق بوده و این دسته از افراد تنها 30 روز می‌توانند بدون رسیدگی به شرایط و ضوابط گمرک از دستگاه‌شان استفاده کنند.

چگونه گوشی و یا تبلت را رجیستر کنم؟

 

دو راه برای رجیستر کردن دستگاه الکترونیکی شما وجود دارد. یکی با استفاده از وب‌سایت و دیگری توسط کد USSD بوده که در ادامه هر دو را برای‌تان توضیح داده‌ایم:

آموزش رجیستری گوشی با استفاده از وب‌سایت
وارد سایت سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی (همتا) شوید.
شماره تلفن همراه خود را وارد کرده و بر روی ادامه کنید.

 


کد ارسال شده توسط پیامک را به همراه کد تصویر امنیتی وارد کرده و بر روی ورود کلیک کنید.

 

 

 

 

با وارد شدن به صفحه جدید، از نوار سمت راست، بر روی فعال سازی تلفن همراه کلیک کنید.

 

 

 

 

 

شماره تلفن همراه، شناسه IMEI دستگاه و کد فعالسازی را وارد نمایید.

 چگونه IMEI دستگاه بدست آوردید:

با شماره‌گیری #06#* کد IMEI را خواهید دید. این روش برای گوشی‌های قدیمی و حتی تعدادی از جدیدترها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. امّا برای تلفن های هوشمند‌ باید از روش‌های زیر استفاده کرد:
• سیستم عامل آندروید Settings و در ادامه بخش About Phone

 

کد فعالسازی را چگونه تهیه کنیم؟

 

کد فعالسازی شما بر روی کارت گارانتی درج گردیده لذا دستگاه هایی که با گارانتی خریداری می شوند حتماً شامل کد فعال سازی می باشند.
طبق اطلاعاتی که از سوی سامانه همتا ارائه شده است، اگر گوشی خود را از نمایندگی های رسمی شرکت هایی مثل سامسونگ خریداری کنید در جعبه آن ها یک کارت اختصاصی با نام Activation Card یا کارت فعال سازی وجود دارد که حاوی یک کد است. با وارد کردن این کد در سامانه همتا می‌توانید فعال سازی گوشی را انجام دهید.
اما در شرایطی که گوشی را از فروشندگان موبایل دیگر مثل مغازه دار ها خریداری کنید و کد فعال سازی گوشی در جعبه آن وجود نداشته باشد، فروشنده باید کد فعال سازی گوشی را در اختیارتان قرار دهد. بدین منظور وی از شما می‌خواهد تا شماره سیم کارتی که تمایل دارید در گوشی جدیدتان از آن استفاده کنید را ارائه نمایید. سپس فروشنده مراحلی را طی خواهد کرد که باید برای انتقال مالکیت گوشی انجام شود .در پایان یک پیامک از سوی سامانه همتا به شماره سیم کارتی که شما در اختیار فروشنده قرار داده بودید ارسال می‌شود. این پیامک حاوی کد فعال سازی است که شما می‌توانید با استفاده از آن فعال کردن گوشی در سامانه همتا را با سیم کارت خودتان انجام دهید. لازم به اشاره است که اگر گوشی را به عنوان یک گوشی دست دوم از فرد عادی خریداری کنید هم لازم است مراحل مشابه طی شده و کد فعال سازی جدید گوشی به شماره سیم کارت خریدار پیامک شود تا وی قادر به فعال سازی گوشی باشد.

 

 

 در آخر بر روی فعالسازی کلیک کرده و تغییرات را اعمال کنید.

 

 

آموزش رجیستری گوشی با استفاده از سامانه USSD

 

شماره #7777* را توسط دستگاه شماره گیری کنید.
بعد از باز شدن سامانه، با شماره گیری 2 و دکمه Send، گزینه فعالسازی را انتخاب کنید

 

  

 

 

  ثبت دستگاه را با ارسال عدد 1 تایید کنید و منتظر پیامک اتمام مراحل بمانید.

برای رجیستری گوشی و تبلت توسط وب‌سایت و USSD، به موارد زیر توجه کنید:

در صورت موفق بودن عملیات ثبت دستگاه، پیامک تایید برای‌تان ارسال می‌گردد.

کد فعال‌سازی هنگامی که گوشی را خریداری می‌کنید، توسط فروشنده در اختیارتان قرار می‌گیرد.